Kako smanjiti rizik od kardiovaskularnih bolesti

blok3

Minerali i njihovi prirodni izvori

Što su minerali?

Minerali su elementi koji su tijelu potrebni u malim količinama i koje moramo unositi jer ih organizam ne može sam stvoriti, pa ih smatramo esencijalnim hranjivi tvarima. Minerali sudjeluju u građi tijela, oni su bitni sastojci tjelesnih tekućina i tkiva te su potrebni za sveukupno normalno funkcioniranje. Tijelo treba brojne minerala,  a činjenica da su neki od njih potrebni u vrlo malim količinama, ne znači da su i manje važni.

Uravnotežena prehrana

Tijelu su potrebne različite količine pojedinog minerala jer svaki od njih zadovoljava različiti skup funkcija. Zahtjevi se razlikuju ovisno o dobi, spolu i fiziološkom stanju (na primjer trudnoći ili dojenju), stupnju tjelesne aktivnosti (znojenja), kao i  općem zdravstvenom stanju.

Esencijalne minerale potrebne organizmu moguće je osigurati iz prirodnih izvora, pravilnim odabirom hrane i vode koju konzumiramo, pa je uvijek dobro poboljšati svoju prehranu prije početka uzimanja suplemenata. Pravilna prehrana je najčešće moguće zadovoljiti potrebe za mineralima većine populacije i tome treba težiti, jer suplementi nisu zamjena uravnoteženoj prehrani.

Prirodne mineralne vode kao izvor minerala

Prirodne mineralne vode sadrže mnogobrojne sastojke u različitim koncentracijama i omjerima, što najviše ovisi o sastavu stijena kroz koje prolaze. Glavne otopljene komponente najčešće čine kationi kalcija (Ca2+), magnezija (Mg2+), natrija (Na+) i kalija (K+), te anioni hidrogenkarbonat/bikarbonat (HCO3ˉ), sulfat (SO42-) i klorid (Clˉ ). Dominantni minerali i njihove količine su uvijek navedene na etiketi prirodne mineralne vode. Prema ukupnoj mineralizaciji razlikujemo one s malom ukupnom količinom minerala – do 500 mg/l, te vode bogate mineralima, koje sadrže više od 1.5 g minerala u litri. One mogu doprinijeti ukupnom dnevnom unosu pojedinih minerala i biti važan čimbenik u ostvarenju uravnotežene prehrane.

Minerali – preporučeni unosi, uloga i izvori u prehrani
Mineral Referentan dnevni unos za odrasle Funkcije u organizmu Izvori u prehrani
Kalij 2000 mg Doprinosi normalnoj funkciji mišića, živaca i održavanju normalnog krvnog tlaka Suhe marelice i šljive, suho grožđe, bundeve, krumpir, grahorice, banane, rajčice, naranče
Natrij nije određen; 2000 mg se smatra adekvatnim Sudjeluje u radu mišića i živaca, regulaciji balansa tjelesnih tekućina, elektrolita i krvnog tlaka, prijenosu hranjivih tvari kroz membrane Kuhinjska sol (natrij-klorid) i hrana u koju je dodana, prirodna mineralna voda koja prirodno sadrži natrij
Klorid 800 mg Doprinosi normalnoj probavi stvaranjem želučane kiseline Kuhinjska sol (natrij-klorid) i hrana u koju je dodana, prirodna mineralna voda koja prirodno sadrži klorid
Kalcij 800 mg Potreban za rast i razvoj kostiju u djece, za održavanje normalnih kostiju i zubi, za rad mišića i neurotransmisiju, funkciju probavnih enzima, stvaranje energije, zgrušavanje krvi Mlijeko, jogurt, sirevi, sardine s kostima (konz.), blitva, kelj, brokula, suhe smokve, naranče, prirodna mineralna voda koja prirodno sadrži kalcij
Fosfor 700 mg Potreban za rast i razvoj kostiju u djece, za održavanje normalnih kostiju i zubi, stvaranje energije, normalnu funkciju staničnih membrana Jogurt, mlijeko, sir, pileća prsa, krumpir, leća, grah
Magnezij 375 mg Doprinosi smanjenju umora i iscrpljenosti, stvaranje energije, normalan rad živaca i mišića uključujući srce, normalno psihološko funkcioniranje, sintezu proteina, ravnotežu elektrolita, održavanje normalnih kostiju i zubi, diobu stanica Prirodna mineralna voda koja prirodno sadrži magnezij, sjemenke (tikve, sezama, suncokreta), orašasti plodovi (bademi), integralne žitarice, grahorice, tamnozeleno lisnato povrće
Željezo 14 mg Doprinosi normalnom stvaranju crvenih krvnih stanica i hemoglobina, prijenos kisika kroz tijelo, stvaranje energije, smanjenje umora, kognitivnu funkciju, imunitet Jetrica (pileća, goveđa), junetina, puretina, janjetina, tuna, jaja, suho grožđe, grahorice, integralne žitarice, špinat
Cink 10 mg Doprinosi normalnoj kognitivnoj funkciji, održavanju acido-bazne ravnoteže, imunitet, zaštitu stanica od oksidativnog stresa, plodnost, sintezu proteina, održavanje normalnog vida, kostiju, kože, kose, noktiju, diobu stanica Kamenice, rakovi, jastog, junetina, svinjetina, piletina, grahorice, sjemenke (bundeva)
Fluor 3,5 mg Doprinosi održavanju mineralizacije zubi Proizvodi za higijenu usne šupljine s dodanim fluorom, pitka voda (ako ga sadrži), Prirodna mineralna voda koja prirodno sadrži fluorid
Mangan 2 mg Doprinosi normalnom stvaranju energije, zaštiti stanica od oksidativnog stresa, održavanju normalnih kostiju i normalnom formiranju vezivnog tkiva Školjke, orašasti plodovi (lješnjaci, orasi, kikiriki), integralne žitarice, grahorice, špinat, ananas
Bakar 1 mg Doprinosi normalnom funkcioniranju imuniteta i zaštiti stanica od oksidativnog stresa, radu živaca, stvaranju energije, održavanju normalnog vezivnog tkiva, pigmentaciji kose i kože Goveđa jetra, kamenice, tamna čokolada, krumpir kuhan s korom, suncokretove sjemenke, suhe smokve
Jod 150 μg Doprinosi normalnoj sintezi hormona štitnjače i njenoj normalnoj funkciji, stvaranju energije, radu živčanog sustava, kognitivnoj funkciji, održavanju kože, normalnom rastu djece Jodirana kuhinjska sol, riba, mlijeko, jogurt, jaja, prirodna mineralna voda koja prirodno sadrži jodid
Selen 55 μg Doprinosi normalnoj funkciji štitnjače, imunološkoj funkciji i zaštiti stanica od oksidativnog stresa, normalnoj spermatogenezi, održavanju kose i noktiju Brazilski oraščići, tuna, sardine (konz.), šunka, junetina, puretina, svježi kravlji sir, mlijeko, jogurt
Molibden 50 μg Doprinosi normalnom metabolizmu aminokiselina Goveđa jetra, jogurt, mlijeko, krumpir pečen s korom, banane, kikiriki, jaja, špinat
Krom 40 μg Doprinosi održavanju normalnih razina glukoze u krvi i metabolizmu makronutrijenata Brokula, sok od grožđa, češnjak (suhi u granulama), krumpir

mg= miligram; μg= mikrogram

Izvori

EFSA NDA Panel. Scientific Opinion on the dietary reference values for sodium. EFSA Journal 2019;17(9):5778, 191 pp.

Regulation (EU) No 1169/2011 of the European Parliament and of the Council on the provision of food information to consumers.

Regulation (EC) No 1924/2006 of the European Parliament and of the Council on nutrition and health claims made on foods

NIH National Institutes of Health Office of Dietary Supplements. Dietary Supplement Fact Sheets.

Pretplatite se na naš newsletter


    Top
    [borgholm_core_section_title tagline="oh hello you" title="Award-winning creative agency." subtitle="Delivering high-quality projects for international clients. Ask us about digital, branding and storytelling." line_break_positions="1" disable_title_break_words="no" special_style_positions="2" title_tag="span" subtitle_margin_top="29px" enable_text_custom_styles="yes" text_color="#000000" _element_width="initial"]

    GENERAL INQUIRIES
    borgholm@qodeinteractive.com

    SOCIAL MEDIA